top of page

מלחמה על המזון: למה ישראל זקוקה לתשתיות אחסון והפצה חזקות

ישראל ניצבת היום בפני מציאות ביטחונית מורכבת ומאתגרת. במצב כזה, שאלת ביטחון המזון עולה כסוגיה אסטרטגית מרכזית עבור המדינה. כיצד ניתן להבטיח המשך אספקה תקינה וסדירה של מזון בסיסי לתושבים גם בעיתות חירום?



המפתח להתמודדות עם אתגר זה הוא קיומן של תשתיות איתנות של אחסון והפצת מזון. כלומר, מחסנים גדולים ומתקדמים המסוגלים לאחסן כמויות גדולות של מוצרי יסוד לתקופות ממושכות, ומערכי לוגיסטיקה יעילים להפצת המזון לצרכנים.

במחסנים מודרניים ניתן לאחסן באופן יעיל מוצרי מזון בסיסיים כגון אורז, קמח, שמן, חלב, ביצים וירקות קפואים תוך שימוש בטכנולוגיות קירור והקפאה מתקדמות. מערכות ניהול מלאי ואוטומציה מאפשרות שליטה מיטבית על רמות המלאי.


כמו כן, קיומם של ציי הובלה גדולים ומערכי הפצה יעילים - הכוללים משאיות קירור, רכבות משא ועוד - הם קריטיים על מנת לממש את יכולת ההפצה של המזון עד הנקודה האחרונה.

מדינות שהשקיעו בבניית תשתיות לוגיסטיות איתנות הצליחו לשמור על אספקת מזון סדירה גם במצבי לחימה וחירום קיצוניים. לעומת זאת, במקומות בהם לא הושקע בתחום זה פרצו משברי מזון חריפים עם פרוץ אירועים ביטחוניים.

על ישראל ללמוד את הלקחים ולהשקיע באופן אסטרטגי בחיזוק תשתיות האחסון וההפצה שלה. זוהי "מלחמה על המזון" שעלינו לנצח בה על מנת להבטיח יציבות וביטחון מזון לאוכלוסייה - גם כאשר המצב הביטחוני קשה.

על מנת לחזק את יכולות האחסון וההפצה של המזון בישראל, ננקטים היום צעדים חשובים על ידי גופים ממשלתיים ופרטיים.

משרד החקלאות מקדם תוכנית להרחבה ניכרת של המחסנים הלאומיים לאגירת תוצרת חקלאית. כמו כן, רשות שדות התעופה מקימה מחסני ענק חדשים בנמל התעופה בן גוריון שיוכלו לשמש גם לאחסון אסטרטגי של מזון בשעת חירום.

במקביל, חברות פרטיות מובילות בתחום הלוגיסטיקה והתשתיות מרחיבות את פעילותן בישראל ומשקיעות במרכזי הפצה מתקדמים. לדוגמה, חברת שופרסל שילשה לאחרונה את שטחי המחסנים האוטומטיים שלה וחברת בלדי השלימה הקמה של מרכז לוגיסטי ענק בהשקעת עתק.


הצעדים הללו מצביעים על המודעות הגוברת לחשיבות תשתיות איתנות לביטחון המזון הלאומי. עם זאת, עדיין נדרשת עבודה רבה כדי להיערך באופן מיטבי לאתגרים שעומדים בפנינו. יש לקוות שההשקעה בתחום תלך ותגבר, ותעמיד את ישראל בחזית המוכנות להתמודד עם "מלחמת המזון" בהצלחה.


חברת בלדי, היצרנית הוותיקה והמובילה בתחום המזון בישראל, הקימה לאחרונה מרכז לוגיסטי חדשני שצפוי להוביל למהפכה בתחום המזון הקפוא בארץ. המרכז, שנבנה בהשקעה של מאות מיליוני שקלים במושב תימורים, משתרע על פני כ-14,500 מ"ר וכולל מערכות אוטומציה ורובוטיקה מתקדמות.


מנכ"ל בלדי, ארז דהבני, מסביר כי המרכז החדש יאפשר לחברה לנהל ביעילות רבה יותר את שרשרת האספקה וההפצה של מוצרי המזון הקפוא שלה, הכוללים בשר, עוף, דגים וירקות. "שילבנו כאן טכנולוגיות מתקדמות שיעניקו לנו שליטה מלאה על תהליכי הלוגיסטיקה תוך מינימום מגע יד אדם," הוא אומר.


בין הטכנולוגיות החדשניות שהוטמעו במרכז ניתן למנות מערכת רובוטית לניהול מלאי אוטומטי, המזהה לבדה מוצרים שנכנסים ויוצאים מהמחסן ומעדכנת את המלאי בזמן אמת. כמו כן הותקנה מערכת אוטומטית למיון ואחסון קרטונים, המסוגלת לטפל בעשרות אלפי קרטונים בשעה ללא צורך בהתערבות אנושית.


עוד מציין דהבני, כי המרכז החדש יאפשר לבלדי לספק שירות לוגיסטי משופר ללקוחותיה ואף להציע שירותי לוגיסטיקה לחברות חיצוניות. "הטכנולוגיה המתקדמת תהפוך אותנו לזריזים ויעילים יותר, ותעניק לנו יתרון תחרותי בולט".


מהלך זה של בלדי יכול להוביל למהפכה בתחום המזון הקפוא בישראל. שילוב הטכנולוגיות החדשות מאפשר ניצול מרבי של המשאבים, חיסכון בעלויות וקיצור זמני אספקה. כל זאת תוך שמירה על טריות המוצרים ואיכותם.

9,381 צפיותתגובה 1

1 Comment


יורם רוט
יורם רוט
Nov 26, 2023

חשוב מאד מחסנים והובלה אבל בלי החקלאים שימלאו את המחסנים חבל על הכסף. קודם צריך לדאוג לחקלאות איתנה ולחקלאים שיגדלו.

Like
bottom of page